Visible comet 2013.

En meteorit kommer att falla över jorden i flera månader under slutet av 2013! Ison har den redan blivit kallad. Den kommer alltså vara synlig ett bra tag och den kommer att lysa starkare än en fullmåne. Det var två ryska astronomer som kom fram till detta. De menar att denna komet kommer att vara en av de ljusaste kometer som setts genom många generationer.
När kometen når vårt synfält, har det tagit den flera miljoner år att ta sig hit. Den kommer från Oorts moln som är en reservoar som består av flera biljoner bitar av sten och is och är rester från födelsen av planeterna. 
 
I slutet av november kommer man att kunna se den med blotta ögat, strax efter att mörkret lagt sig och Ison kommer att befinna sig i samma riktning som den då sjunkande solen. Under två månader kommer man att kunna se kometen på kvällshimlen, falla i riktning mot polstjärnan i norr. 
 
Åh, vad ledsen jag skulle bli om jag inte får se detta under, jag är en sucker för astronomishit, jag är så fascinerad redan! Kommer ju att bli nästa års höjdpunkt, för mig i alla fall.
 
Källa
 
Google