Wien.

I'm back, bloggen! 
 
Eller jag kom hem i måndags kväll i för sig, men jag har haft lite annat att göra (typ som en jäääkla massa plugg, vilket jag fortfarande har..) och min hårddisk var så överfull att jag inte ens kunde se mina bilder i Dropbox! Min älskade hjälpte mig att rensa den lite, så nu funkar det att se bilderna igen. :D
 
Det var en spännande resa till Wien, och det var en väldigt fin stad dessutom, särskilt då det var fin julbelysning överallt och alla julmarknadsbodar var uppradade lite här och var i staden. Vi var där tre hela dagar och hann med en hel del, skulle jag vilja säga. Vädret var mulet men det var inte så kallt, vilket var skönt. Lagom promenadväder, liksom och vi gick ju en hel del. Sista dagen som alltså var söndagen, ösregnade det dock när vi var på Schönbrunn slott och gick på julmarknaden där, samt fikade på Gloriette som är som lusthuset i slottsträdgården. 
Första dagen, alltså fredagen, blev det lite sightseeing med lite guidande av hotell - och turismeleverna. Vi såg bl.a. Stefandom, Figarohaus (Mozarts hem), Graben och Hofburg, där vi gick och tittade på en utställning om Elisabeth som var kejsarinna i Wien en gång i tiden. Det var häftigt! Men kan inte fatta att hennes midja hade den otroliga omkretsen 41 cm! Shit alltså.. Senare blev det lite shopping. Gick ihop ett gäng först men sedan gick bara Amanda och jag, vi drog till Forever21 som är en ny favvoaffär! De hade massvis med roliga och hippa kläder. Sedan gick vi på musikalen Elisabeth på kvällen, vilken var riktigt bra! Fantastiska skådespelare och grymt bra scenografi. 
 
På lördagen efter frukost drog vi till Spanska Ridskolan, och shiiit vad allergisk jag blev! Fick värsta chocken efter bara kanske 20 min och ändå hade jag tagit två allergitabletter. Fick nästan astmaanfall och fick verkligen ont i luftrören, riktigt obehagligt. Så jag och en annan allergisk tjej, Alexandra, gick och satte oss på Starbucks där jag drack en ljuvlig vaniljlatte. Det var verkligen kaos den dagen då folk hade supit kvällen innan, så folk spydde inne på ridskolan och sedan svimmade en tjej av inne på Starbucks p.g av lågt blodtryck, så en ambulans kom och hämtade upp henne. My god..
Well, senare gick vi och tittade på den häftiga byggnaden Hundertwasserhaus och efter det kollade vi på målningar av Hundertwasser inne på Kunsthaus Wien. 
På kvällen åt vi schnitzel på svärd på restaunrangen Centimeter Spittelberg. Lite häftigt!
 
Söndagen bjöd på trist väder som sagt, och då drog vi till Schönbrunn slott för att gå på julmarknad och fika. Sedan var det opera på kvällen, Trollflöjten, vilket var riktigt häftigt! Ganska speciellt att sitta i loger och titta men alla hade väldigt dåliga platser; jag stod upp på fotpallen nästan hela tiden med lite sittpauser och föreställningen var över två timmar lång, två och en halv tror jag nog. 
 
På måndagen tog vi en flygbuss framåt eftermiddagen, så vi hade fritid innan dess. Jag valde att gå på naturhistoriska och drog med mig Anna dit. Jag hade aldrig varit på ett naturhistoriskt museum förut så det var riktigt spännande. Jag blir ju så fascinerad av allt, wow.. 
 
Nu bjuder jag på ett gäng oredigerade bilder, jag som är estetisk gillar ju att redigera dem lite åtminstone, men det blir så många att fixa till och jag är lite lat atm, flåt! Hehe.
 
 
Enorm macka första kvällen. Det var gott bröd.
 
Vy uppifrån kyrktornet på Stefandom.
 
Det här är en tårta! Otrolig.
 
Café Central bjöd på trerätters, och här nedan följer efterrätten som var ljuvligt god..
 
 
Shopping time, här i väntan på Amanda som provar kläder.
 
Musical time!
 
Spanska ridskolan bjöd på en allergisk chock..
 
Belvedere dit jag och tre andra gick och såg bl.a. Kyssen av Klimt samt andra tavlor av både honom och andra konstnärer.
 
 
 
 
 
Schönbrunn Slott.
 
 
Café Gloriette.
 
Hundertwasser Haus.
 
Opera time!
 
Naturhistoriska muséet med min vän Anna.
 
Min kära komodovaran.
 
Terrorfågeln!
 
Små kiwis!
 
En sengångare!!
 
#1 - - Karin Åström:

Kul att ser lite bilder från din tripp Ester. Bra text och bilder...trots att de är oredigerade :)