Pariii.

Paris är en vacker stad, den gotiska stilen på byggnader som Notre Dame och Saint Chapelle, är så jäkla fabulös, jag älskar det. Finns mycket att se och uppleva i denna stad. Där var en massa demonstranter under tisdagen, demonstranter som var för homosexuella äktenskap, att de ska ha rätt att adoptera osv. Men jag hörde att de var emot det och jag kan ju ingen franska så jag förstod inte det, men det verkade ju som att det var både demonstranter för och emot då.. Förvirrande! Men jag gick runt och var sur i alla fall. Ett störande moment under resan. Och även att Shakira var i Paris samtidigt som mig och signerade sin nya parfym!! Hon var på Champs Elysee där jag också var vid två tillfällen. GAH! Hon är faktiskt en av mina stora idoler. Inte ok att jag inte var där..
Ska nu försöka sammanfatta denna resa jag gjorde med några humanister från min klass samt några elever från franskaklasser. Har redigerat en hel del bilder som jag tänkte publicera med. Here we go.. 
 
När vi kom dit för en vecka sedan, eller förra lördagsförmiddagen, blev det lite upptäcksfärd och vi intog våra hotellrum; var lite rädd för att dela dubbelsängen med Jessica, haha, jag är livlig i sömnen och Ludwig berättade att han hade skedat sin polare Simon natten innan, haha gosh. Men Linnea ville gärna ha enkelsängen så jag lät henne ha den. Jag är för snäll, jag. 
Under söndagen blev det till att besöka Saint Chapelle, ett kapell i gotisk stil och med vackra glasfönster. Jo, vackert var det! Strosade runt i staden emellanåt och bara kollade läget (typ varje dag). Gick förbi Notre Dame samma dag men det var mässa där just då så vi gick inte in, det gjorde vi en annan dag. Vackraste byggnaden nånsin!
 
Åt lite mat ibland också, försökte köra lite lågbudget som Donken en dag, Subway en annan och asgod pizza på en lite sunkigt ställe en kväll. Det blev crepes också, lite matigare med massa ost och svamp och skinka, yum! Testade på fransk löksoppa sista kvällen, bara för att smaka på den franska matkulutren med. Skippade sniglarna men funderade för en kort stund på att beställa ett gäng, haha.
 
På måndagen gick vi på Louvren. Wow, vad mycket det fanns att se- höjdpunkten! Jag rådiggade avdelningarna med konst från Afrika, Oceanien och Amerika, awesome. Egypten var också spännande givetvis, sfinxar och allt. 
Samma dag kollade vi in området där Moulin Rouge ligger och där fanns sexshoper överallt, gah. 
 
Vet inte riktigt när det var vi satt vid Eiffeltornet och smaskade sockervadd medan några gick upp i det, jag pallade inte riktigt för jag hade ganska ont i fötterna, fick mest ont i hälarna av allt spatserande. Var nog under måndagen eller tisdagen vi gjorde det i alla fall.
 
Tisdagen till ära strosade vi runt på Versaillesslottet och i dess jättelika trädgård, damn! Vi vandrade de cirkus 25 minutrarna bort till Marie Anoinettes näste. Så himla fint! 
Vi åkte senare vidare för att kolla in Napoleons grav, episk gravplats. 
 
Under onsdagen åkte vi till Musee d'Orsay, ett mycket mindre museum än Louvren och med "nyare" konst. Där fanns tavlor av bl.a Monet, som den berömda näckrosdammen. Fiiint.
Vi fick en hel del fritid efter besöket besöket på muséet, så Linnea, Jessica och jag drog iväg på äventyr. Tog oss till triumfbågen som vi ännu inte bestigit, visste inte att man kunde gå upp i den! Men det gjorde vi. Awesome utsikt och att Paris är indelat i tårtbitar visste jag inte heller, kolla in panoramabilden jag tog.
Vi kollade även in Sacre Coeur och strosade runt i Montmarte och såg caféet från filmen Amelie från Montmarte (har dock inte sett den men tänkte göra det nu ikväll, får se om det blir så). 
 
 
 
Saint Chapelle.
 
Åkte massvis med tunnelbana varje dag. 
Första dagen fastnade jag i dörrarna.. Riktigt läskigt, folk drog upp dörrarna och räddade mig, woah. 
Klant, jag vet. Men hallå, jag visste väl inte, tog det chill liksom.
 
Vackra, vackra Notre Dame. Quasimodo visade sig dessvärre inte, hm.
 
 
Jag avgudar gargoyler, köpte självklart gargoyle-souvenirer! I suddigumsform till och med, hehe.
 
I närheten av Notre Dame fanns en bro täckt med hänglås. Ett kärlekspar hänger fast ett lås, kysser varandra och slänger nyckeln i floden Seine. Önskde jag hade Ludwig där då, åh!
 
Där har vi mig i egen hög person också.
 
Latten på Starbucks är verkligen ljuvlig. Unnade mig den en dag. 
Annars blev det kaffe från Donken.
 
Nu: matbilder..
Crepe med ost och champinjoner.
 
Riktigt god pizza, med oliver, skinka och champinjoner. Restaurangen var ganska b, Jessica och jag var så hungriga och letade reda på närmsta pizzeria i hotellområdet typ, men damn vad gott!
 
Riktigt god och cheesy pasta med kyckling och champinjoner.
 
Fransk löksoppa sista kvällen. Med brödbitar, lök och ost i.
 
Le Louvre och les pyramides utanför som är så häftiga.
 
 Egypten.
 
En konstnär som målar av sig själv som målar och han hade målat av alla tavlor på väggarna där med, så jäkla awesome!
 
 Här följer mina favoriter, det ballaste fanns på avldeningarna med konst från Afrika, Oceanien och Amerika.
 
 
 
 
 
 
 
 
 
Hittade Disneybutiken, på Champs Elysee. Awesome.
 
Posar framför Eiffeltornet, epic right?
 
 
Kändes obligatoriskt att ta en egobild i spegeln i Spegelsalen i Versailles.
 
En liten del av den jättelika Versailles-slottsträdgården.
 
Marie Anotinettes gård.
 
 
 
 
 Paris sett från triumfbågen. Staden är indelad i tårtbitar! Försökte mig på ett panorama, vilket inte var det lättaste där uppifrån.
 
Napoleons episka grav.
 
Klocka inifrån Musee d'Orsay.
 
Bara för att murgröna är vackert.
 
Sacre Coeur-kyrkan.
 
Up in the clouds.