En jullista.

Den bästa julkalendern: Mysteriet på Greveholm. Men gillar också Pelle Svanslös och Dieselråttor och sjömansmöss. 

Hiss & Diss med julen: Hiss är förstås maten och gemenskapen, stämningen, julklapparna och pyntet. Okej då, ALLT typ haha. 
Diss tycker jag nog är den hets som råder gällande julklappshandlande, det är ju ett jäkla konsumerande egentligen..

Dekorationer i min julgran: Dinosaurier, insekter, en pingvin och så lite silvriga och röda kulor, samt glitter och belysning såklart! 

Det viktigaste på julen: Gemenskapen, maten och klapparna (inget måste egentligen, så synd med hetsen kring det men det är en väldigt kul tradition att byta klappar med varandra och blir surprised). 

Blir det en vit (snöig) jul? Ja typ, men förmodligen med plusgrader då det nu gått från några få minusgrader till sex plus idag, så kan ju vara så att snön hinner smälta bort till imorgon (julafton). Men förhoppningsvis inte! 

Bästa jullåten: Kan hänvisa till inlägget tre inlägg ner med titeln "mina favoritjullåtar". Där har jag nämligen samlat mina favoriter.

Favoritjulbaket (+ recept): Jag gjorde fudge med vit choklad och kardemumma häromdagen som blev goda (recept!), men annars älskar jag mamsens citronkolor hon alltid gjorde förr. Magiska!

 Min fudge jag gjorde ser ni där.
 

Det bästa blogginlägg du publicerat 2017: You tell me! Haha nej men jag gillar de olika listorna jag gjort med favoritgrejer för olika månader. 

Det bästa julpyntet i mitt hem: Älskar våra roliga julgransdekorationer! 

Senaste julgrandsdekorationen jag köpte.
 

Bästa julfilmen: Nightmare Before Christmas. Andra jag gillar är Home Alone, Gremlins och Bad Santa.

Hur mitt hem är julpyntat: Men en lite småhemsk plastgran med fina dekorationer, stjärnor i fönstrena, julgardiner i köket och lite juliga ljus här och var.

Är jul en religiös högtid för mig? Nej.

Den bästa julklapp jag ger bort i år: Måste nog nästan säga kikärtskokboken jag köpte till mamma och Gunder i julklapp. Den var framförallt till mamma då hon blivit typ besatt av bönor och äter det varje dag (för att det är väldigt hälsosamt med bönor osv). Så kände det var en så passande klapp liksom, därför blir nog det den bästa klappen jag köpt. 

En julafton jag minns: När min fina farmor Kerstin levde och vi firade jul hemma hos henne och hennes man Lewis i Tumba. Det var så mysigt hos dem i deras lilla radhus, och jag minns att jag fick en tyllkjol av farmor. Det var väldigt längesen och jag var inte alls gammal men jag minns det ändå väl, och hur fin min farmor var.

Vad jag önskar mig av tomten i år: Fred på jorden, såklart! Annars har jag önskat mig en ögonskuggspalett (som jag fakiskt fått av min kära Ludwig!), promarkers och tatueringspengar. 

 Paletten jag önskade mig och som jag fick av älskling, SÅ fin! Duken under är från morföräldrarna, som morfar har broderat. Han kan han! Gillar verkligen mönstret han broderat. 
 

Julaftonsoutfit: Försökt hitta en jultröja men inte gjort det. Så blir nog en lång kjol, strumpbyxor och nån festlig topp, tror jag.

Hur jag ska fira julafton: Med Ludwigs familj i Hult.

Det bästa med år 2017: Spanienresan i augusti! Aldrig varit med som sån värme och det var bara så jäkla härligt och välbehövligt att komma iväg. Och Gorillaz-konserten i november! Det är inte mycket som slår att få se sitt favoritband live ska jag säga er.

Hur ska jag fira nyårsafton: Med vänner i Eksjö. Äta lite gott, dricka, kolla fyrverkerier på torget och ha jäkligt kul bara!

Nyårslöften: Brukar väl egentligen inte syssla med sånt, men det finns alltid saker en behöver jobba på ju men tycker inte man ska pressa sig för hårt heller, det blir inte bra i längden. Går ju inte heller att veta hur framtiden ser ut exakt, saker och ting är ju inte svart eller vitt så därför är det ju också svårt att förutse saker och att säga hur saker och ting borde bli typ.  

Viktigaste saken på julbordet? Julskinkan, tror jag. Grejen är att jag i princip gillar ALLT på julbordet. Till och med paté och lutfisk (som vi aldrig har nu längre men förr brukade vi ha det och jag minns att jag älskade det), hehe. Älskar btw gravad lax också! Fasen, kan nog inte välja bara en sak. 

Skulle du kunna tänka dig att fira jul utomlands? Absolut! Men blir nog inte samma sak gällande julkänslor och sådär men om en får välja att dra iväg utomlands på äventyr eller för att få skön sol framför julfirande (som man gjort så många gånger förr) så väljer jag såklart att dra iväg utomlands! Utan tvekan.

Vad ger dig mer julstämning; svenska eller amerikanska jullåtar? Amerikanska. Har lite svårt för låtar på svenska överlag.

Föredrar du lussekatter eller pepparkakor? Oj, svår! Men tror nog lussebullar faktiskt. Saftiga, nybakta lussebullar! Tycker det är rätt tråkigt med torra kakor egentligen, jag behöver lite moist haha.

Brukar ni öppna julklappar på morgonen eller kvällen? Kvällen/eftermiddagen. Typ efter Kalle.

Brukar du köpa en julkalender av något slag till dig själv? Brukade köpa chokladkalender förr, nu har jag dock inte gjort det i år men fick en gratis från Landstinget som de delade ut som reklam för sommarjobb i skolan, haha. Hade velat ha nån sminkkalender nån gång, hade nog varit kul!  

När är det okej att börja julpynta tycker du? När man vill men jag brukar väl sikta på första advent-helgen. 

 GOD JUL!