Hästmannen.

Hej!
 
Jag kom hem till Jönköping i torsdags kväll igen. Men innan jag åkte hem så hade jag en väldigt härlig dag! Gunder och jag åkte iväg på lite roadtrip då vi skulle köpa ägg på en äggbod i Askeryd och då passade vi på att åka en sväng och vi tänkte vi skulle svänga förbi hästmannens hus så jag fick se det, men jag fick inte bara se det utan vi stötte även på hästmannen himself - i egen hög person! 
 
Vi fick syn på en spark som stod vid sidan av vägen med en stor såg hängandes på den, så vi körde långsamt fram och då ser vi honom, Stig som han heter, komma gåendes i skogen mot oss, eller han var kanske på väg att hämta sin såg kanske, så vi vevade ner rutan för att prata med honom. Gunder hade träffat honom i skogen tidigare då han var ute och jagade så han frågade om han kände igen honom men först kopplade det inte för honom men när han sedan förstod vem Gunder var så flög han nästan upp i luften och han blev så glad, haha så härlig!
Han berättade att han skulle såga lite körbärsträd att elda med och att han igår hade lagt in rödbetor (som han förstås själv odlat, det hade tydligen varit en ganska bra skörd i år). Han hade sin pappas gamla läderhandskar på sig som han berättade hur mycket han tyckte om (de var lagom slitna med hål och grejer men han verkade nöjd ändå) och han berättade också om sitt skägg som han haft sedan 70-talet då han förfrös sin haka, och det ville han ju absolut inte göra igen så därför var skägget bra att ha, hehe.
 
Alltså, vilket original! Jag tror jag sett hela dokumentären om honom, eller åtminstone delar av den, och det går ju inte att låta bli att förundras över hans liv. Han cyklar ju dessutom överallt, när han ska handla mat och sådär. Jag brukade se honom cykla inne i Eksjö när jag bodde där. Han berättade att han hade ett last på 30 kg på cykeln en gång; då han handlat flera kilo socker, havregryn och blåbär. Så galet, haha. Och juste, Gunder skojade och sa att han skulle platsa i Sagan om ringen med sitt skägg men han hade ingen aning om vad Sagan om ringen var och då kan man ju dra slutsatsen att han är aningen ocivilserad, hehe. Men det är ballt ändå, att han lever som han gör! Han är minst sagt en intressant person.
Jag tycker det är lite coolt att jag träffat honom och fått prata med honom irl, som ni kanske förstår. Så tänkte jag skulle dokumentära händelsen här, hope you don't mind! Hehe. :)
 
I fredags träffade jag Lee och åt en lunch med henne inne i stan. Supermysigt! Vi åt på Cyrano som är min nya favoritrestaurang här i stan. Verkligen skitfint där inne men jag har dock bara ätit en rätt där, haha kört samma lunch båda gångerna jag varit där men det var så gott - grillspett med oxkött, pommes och bea. Måste testa deras pizza nästa gång för deras pizzor ska vara jättegoda - som jag förstått det.
Lee ska dra till Frankrike på språkresa i två månader så det var fint att umgås en stund. Vi skålade med Baileys efter vi ätit och pratade om livet. Finaste Lee!
 
I helgen har Ludwig och jag bara varit hemma och det var varit så skönt och välbehövligt! Har städat undan julen, sett en massa Black Mirror (ÄLSKAR den mörka serien, haha), ätit gott och igår kom Ludwigs päron förbi på en fika, mys!
 
Stig aka Hästmannen i egen hög person.
 
 Cyrano.
 
 Tog en härlig promenad i förmiddags. Det var typ -5 grader och solen sken, megahärligt! Och jag stötte på detta istäckta berg, coolt!
 
Kolla denna fina mugg jag fick av min kära storebror (David) i julklapp! Sitter och dricker kaffe i den just nu.